Кошик
9 відгуків
+380 (98) 469-78-24
+380 (50) 313-77-58
Продаж і монтаж систем альтернативної энергетики
Кошик

Сірі поставки обладнання. Заощадив або "влетів"?

Сірі поставки обладнання. Заощадив або "влетів"?

На паризькому кліматичному саміті «Одна планета» цього року прозвучала гучна заява Світового банку, яке буде мати далекосяжні наслідки. Вже через рік СБ припиняє фінансування видобутку нафти і газу. Зрозуміло, що слідом за цією авторитетною організацією фінансової, зміни у програми кредитування видобувної галузі, будуть змушені внести і багато інші міжнародні банки.

Таким чином, традиційній енергетиці завдано чергового удару, а розвиток використання поновлюваних джерел енергії стає ще більш привабливим. Нинішній етап розвитку світової енергетичної галузі експерти називають energy transition – «перехід енергії» або «перехідний період енергетики». Світова економіка впритул підійшла до стану повної готовності переходу на відновлювані джерела енергії (ВДЕ). За неповне десятиліття частка «зеленої» енергії в балансі збільшилася більш ніж у 10 разів і зараз забезпечує майже чверть планетарного енергоспоживання.

При цьому, одним із загальних трендів світової альтернативної енергетики стає масове застосування принципу «розділеної генерації» - поряд з потужними СЕС або вітропарками, активно стимулюються індивідуальні сонячні або вітрові установки малої потужності. При певних незручності, така генерація має незаперечний плюс – електрика виробляється в безпосередній близькості від місця споживання і відпадає необхідність додаткових витрат на енергетичну інфраструктуру. Скажімо, у Німеччині, частка індивідуальних сонячних панелей в загальному виробництві сонячної електроенергії вже перевалила за 50%.

Що маємо Україна пізніше інших європейських країн запровадила стимулюючі тарифи на електроенергію сонячних панелей домогосподарств (потужністю до 30 кВт), але за три роки їх дії дуже далеко просунулася в процесі створення розподіленої генерації. Якщо «на старті», в кінці 2014 р., таких установок було офіційно зареєстровано всього 21 шт., то вже у вересні 2017 р. приватних СЕС стало 2323 од. Вже зараз ці дахові, настінні і наземні приватні панелі, сукупної встановленою потужністю понад 37 МВт, забезпечують більше 5% всієї фотовольтаїчної генерації країни.

Потрібно врахувати, що зазначена цифра відображає динаміку інсталяцій тільки приватних СЕС з затвердженим «зеленим» тарифом (тобто встановлених з метою отримання доходу). Облік панелей, які домовласники купували і встановлювали без підключення до мережі, для покриття власних потреб в електроенергії, не ведеться. Це можна вважати чудовим результатом, якщо врахувати, що ще в кінці 2014 р. питома вага «приватників» на ринку солярної електроенергії був практично дорівнює нулю (близько 0,02%).

Причин для такого швидкого зростання дещо.

По-перше, на законодавчому рівні, на енергію, вироблену індивідуальними панелями, встановлено високий рівень «зеленого» тарифу, який вище за рівень, що застосовується для промислових СЕС. Тариф має регресивну природу – чим пізніше вводиться установка в експлуатацію, тим нижче буде тариф, а до 2030 р. «зелені» тарифи взагалі припинять діяти. Іншими словами, домогосподарства прагнуть встановити панелі і підключитися до мережі як можна швидше.

По-друге, поступово була напрацьована дозвільна процедура підключення установок до мережі. На стартовому етапі багато проблем виникало на рівні РЕЗ, була не доопрацьована процедура розрахунку «зеленого» тарифу та ін. Зараз, як показує практика, ці проблеми залишилися позаду.

По-третє, відіграє роль те, що в умовах девальвації гривні і ненадійність банківської системи, установка панелей може бути вигідним вкладенням коштів – продаж надлишків електроенергії забезпечує постійний високий дохід. Особливо, якщо врахувати, що у твердій валюті ціни на обладнання мають тенденцію до зниження, а, отже, залишаються в гривневому еквіваленті відносно стабільними.

 

Кількість індивідуальних фотовольтаїчних установок, од.
2014 . кількість станцій
2014 21
2015 р. 244
2016 р. 1109
2017 р. 2323
2018 р. 4500

 

За даними операторів ринку Інвертор спотикання.

Але, як на будь-якому бурхливо розвивається ринку, сегмент фотовольтаїки для приватних сонячних електростанцій став привабливим для різних "сірих" схем поставок обладнання. Мова йде саме про приватних СЕС – промислові об'єкти при підключенні до ОЕС проходять детальну перевірку НКРЭКУ і для отримання спеціального тарифу вимагається надання повного пакету документації, включаючи митні накладні.

За приблизними оцінками легальних операторів, що здійснюють постачання та інсталяцію обладнання, частка контрабандних поставок комплектуючих для приватних СЕС на ринку зараз доходить до 40%. Мова йде про фотомодулях і інверторах, імпортованих з Європи. Втім, потрібно врахувати, що самі по собі фотомодулі (ті самі сонячні панелі) мало привабливі для «сірого» ввезення. Бурхливий розвиток споживчого сектора фотовольтаїчних установок в Європі 10 років тому привернуло увагу виробників Піднебесної. У 2007-2009 рр. уряд Китаю почав надавати субсидії і дешеві кредити компаніям, що виробляють сонячні батареї і вартість панелей на світовому ринку впала на 80%. В результаті, в 2011-2012 рр. в Німеччині, яка лідирувала до цього на ринку, стався ряд банкрутств підприємств, що випускають сонячні панелі та обладнання до них. На рівні уряду Німеччини та інших країн ЄС були зроблені протекціоністські заходи, що стимулюють придбання фотовольтаїчних елементів місцевого виробництва, але ціни на колишній рівень вже не повернулися.

Втім, компанії, що працюють на українському ринку, на панелях зараз не заробляють - фактично елементи реалізуються за собівартістю. Тому, як кажуть експерти, нелегально ввозити панелі з Європи або КНР «нерентабельно» - вони мають великі габарити і вага, а на подібне обладнання в Україні і так встановлено нульові мита.

Інша справа – інвертори, без яких будь-яка сонячна інсталяція марна. Інвертор є «серцем» установки – перетворює постійний струм у змінний, стабілізує коливання частоти, напруги та ін. Вартість такого пристрою для СЕС становить від EUR550. Іншими словами, при його ввезенні навіть фізособою, потрібно сплатити ПДВ. Саме цю можливість обходу сплати ПДВ і використовують при контрабандному ввезенні – в тих же Закарпатської та Львівської обл. працюють десятки ФОП, що пропонують європейські інвертори на 25-30% дешевше, ніж у середньому по ринку. В цілому, В залежності від потужності установки, витрати на обладнання та інсталяцію, обходяться домовласникові до EUR1 тис. за 1 кВт потужності. Тому, можливість заощадити 3-10 тис. грн виглядає привабливою для покупця.

Саме по собі обладнання нічим не відрізняється від легально завезеного – воно набувається у різних дистриб'юторів в європейських країнах. Є підрахунки операторів, які показують, що сума недоотриманого державою ПДВ за 21 місяць склала близько $1,54 млн. тобто, мова не йде про мільярдні суми, але як справедливо вказують, оператори, що устаткування купується з метою отримання доходу і цілком справедливо вимагати від таких підприємців сплати всіх належних податків.

Втім, варто розібратися, які ризики тягне за собою придбання «сірого» обладнання для самого господаря СЕС. Довгий сервіс Перша проблема, з якою може зіткнутися «економний» покупець – відсутність належного сервісного обслуговування. У більшості випадків, на контрабандне обладнання надається весь пакет документів виробника, і воно може бути відремонтовано або замінено у разі поломки. Принаймні, так стверджують всі опитані нами «сірі» продавці.

Проблема в тому, що в самій Україні цього ніхто не зробить – за документами сервісних центрів цих інверторів в країні немає. Очевидно, у разі виникнення гарантійного випадку, інвертор з нелегальним каналам відправляють європейському виробнику або дистриб'ютору для ремонту або заміни. Потім тим же шляхом, обладнання переправляється назад в Україну.

Самостійну оперативну заміну постачальник не виробляє – на відміну від офіційного імпортера, товарного запасу на складі у нього немає. Операція може розтягнутися на місяці, протягом яких сонячна установка перетворюється у своєрідне «прикраса» домогосподарства – адже, повторимося, без інвертора СЕС стає даремною.

В результаті, власник установки втрачає дохід. Окупність приватної станції не така вже «миттєва» - в залежності від потужності вона становить 4-7 років. І кожен день простою стає «золотим». Але найчастіше пропоноване українськими «сірими» постачальниками обладнання, в самому ЄС реалізується нелегально, в деяких випадках ввозяться інвертори вже були у вжитку.

Природно, що в цих випадках ні про яке після продажний сервіс мова вже не йде. Продавець, після реалізації ввезеної партії товару, просто «зникає», а покупець несе вже і прямі збитки.

За даними операторів ринку Кредити «для білих» Не складно зауважити, що установка і підключення до мережі приватної СЕС з подальшим продажем ДП «Енергоринок» надлишків електроенергії фактично є звичайною ринковою інвестицією, нехай і вимагає офіційної реєстрації підприємницької діяльності.

Використовуючи нелегальний інвертор, про пільговому кредитуванні можна забути.

Переваги приватної фотовольтаїчної установки: прибутковість 15-17% річних; повна енергетична незалежність; автоматична продаж електроенергії в мережу; не потрібно оформляти юридична особа або ПП; не потрібно тримати штат співробітників; не потрібно вести бухгалтерію; на дохід не впливає економічна ситуація; повністю контрольований процес отримання прибутку «Зелень» назад І, нарешті, варто врахувати, що своє слово ще не сказав регулятор, що встановлює «зелені» тарифи – НКРЭКУ. Саме у віданні Нацкомісії перебуває регулювання всіх питань, пов'язаних з умовами видачі дозволів на підключення до мережі об'єктів енергетики, включаючи микрогенерацию. На думку фахівців, зараз вже напрацьована достатня законодавча та нормативна база, що регулює правила встановлення, підключення до мережі і тарифікації приватних фотовольтаїчних потужностей і додаткового втручання Верховної ради або Кабінету Міністрів у цю проблему не потрібно. Обговорення питання про те, що дозвільна процедура для приватних СЕС вимагає додаткового доопрацювання НКРЭКУ, ведуться вже давно. Фактично зараз діє тимчасовий порядок, а, точніше, його відсутність. Процедура перевірки об'єктів микрогенерации не визначена, а «зелений» тариф встановлюється явочним порядком. Але проблема в тому, що восени цього року Нацкомісія комісія втратила можливість приймати рішення через відсутність кворуму. На початку грудня Президент України підписав законопроект № 7342-1, який дає йому право тимчасово (до проведення відповідних конкурсів) призначати членів НКРЭКУ і, таким чином, робота регулятора була розблокована.

Цілком ймовірно, що Нацкомісія вже найближчим часом почне розглядати різні варіанти контролю офіційного походження обладнання.

Результатом може стати постанову, якою обленерго зобов'яжуть видавати дозволи на підключення сонячних установок до мережі за умови надання повного пакета документів на обладнання, включаючи документи про його походження.

Іншими словами, не потрібно боротися з самою контрабандою, фактором впливу може бути тільки контроль законності походження обладнання на етапі введення в експлуатацію.

І цього можна досягти досить просто - зобов'язавши РЭСы дотримуватися певної процедури.

Такий підхід зробить контрабанду безглуздою – зникне ринок реалізації нелегального товару.

Але що це означає для власників «контрабандних» станцій? Ніхто, звичайно, не буде оскаржувати їх права на власність.

Але «зелений» тариф для установки буде скасовано, а сама вона відключена від мережі.

Господар зможе використовувати її тільки для особистих потреб.

При цьому, не виключений і зовсім неприємний для власників таких СЕС варіант – їх можуть навіть зобов'язати повернути кошти, отримані за «зеленим» тарифом.

І така драконівська міра повністю відповідає європейській практиці, якої слід регулювання альтернативної енергетики Україна.

У тій же Німеччині, приклад якої ми приводили, використання нелегального обладнання вважається порушенням антидемпінгового законодавства.

У 2013 р. ЄС та КНР прийшли до угоди про мінімальну імпортною ціною на сонячні модулі китайського виробництва.

Вона щорічно переглядається і в 2017 р. була встановлена на рівні EUR0,46 за Вт. В іншому випадку, до модулів застосовується антидемпінгове мито в 50% вартості.

Введені заходи відчутно вдарили по постачальникам з КНР, і вони почали порушувати угоду. Зараз Європейським бюро по боротьбі з шахрайством зараз розслідується 15 подібних справ і повідомляється, що загальний збиток від ухилення сплати мит китайськими виробниками може перевищити EUR400 млн. Відомі випадки, коли викриті порушення призводили до скасування стимулюючих тарифів заднім числом і зобов'язанням повернення вже отриманих коштів.

Подробнее о прецедентах отмены льготного тарифа, аресте чиновников в Германии в связи с массовыми нарушениями импортного законодательства можно прочитать в Сети – скандал носит громкое название «Solar mafia».

Поэтому, введение подобных жестких норм в Украине, в отличие от других ограничений в отношении субъектов альтернативной энергетики, не вызовет никакой критики со стороны международных спонсоров страны. Более того, ЕС сам заинтересован в подключении Украины к борьбе с нелегальным рынком и вероятность утверждения подобных норм очень высокая.

Діє «зелений» тариф на електроенергію для СЕС приватних домогосподарств, грн/кВт без ПДВ*

Вартість "зеленого" тарифу
Період введення в експлуатацію
Тариф
1.04.2013 р. 31.12.2014 р
11,13
1.01.2015 р. 30.06.2015 р.
10,01
1.07.2015 31.12.2015 р.
6,22
2016 р.
5,9
1.01.2017 р. р 31.12.2019
5,62
1.01.2020 р. 31.12.2024 р.
5,05
1.01.2025 р. 31.12.2029 р.
4,49

За даними НКРЭКУ

Джерело: за матеріалами статті в журналі Dengi.ua

Інші статті

Наскільки вам зручно на сайті?

Розповісти Feedback form banner